Denna fråga ställs ofta i samband med att styrelsen börjar undersöka möjligheten att skaffa laddboxar till sina medlemmar. Att höja huvudsäkringen medför inte sällan en mycket högre årsavgift på den tariff som elnätsägaren tar ut. Det är på grund av detta önskvärt att slippa en höjning så långt det går.
Hur mycket effekt kan vi ta ut?
Beroende på övriga förbrukare i er fastighet så finns det olika kapacitet kvar hos olika fastigheter. Här är det enklast att ta in en erfaren fackman som snabbt kan avgöra om ni har “mycket ledigt” eller “full-smetat” på er fastighets el.
Finns det ingen effekt ledig på grund av bergvärme, hiss, belysning, fläktar etc så finns alltid möjligheten att höja huvudsäkringen. Detta förutsatt att er kabel in i huset klarar detta.
Dock så behöver man inte så mycket som många tror eftersom att du ofta kan ladda under en mycket lång tid. Det är också väldigt ovanligt att din bil är helt tom om du har ett stort batteri.
En vanlig storlek på säkringen på fastighets-elen är 64A 3-fas. Detta innebär ett möjligt effektuttag på 44 kW. Omräknat till mil per timme för en stor elbil blir detta 22 mil i timmen. Under en natt (12h) så kan man alltså ladda upp till 264 mil i fastighetens inkopplade elbilar eller laddhybrider på denna säkring.
Hur mycket behöver en elbil normal för att laddas fullt under en natt?
Att ladda en elbil behöver inte gå fort. Men eftersom många endast är vana vid att tanka sin bil med bränsle är det enkelt att tro att man vill ha snabb laddning, för vem vill stå och vänta i flera timmar?
En elbil eller laddhybrid “tankas” när den är parkerad. Detta innebär att ägaren är fri att göra precis vad som helst och behöver ej fundera på “tankandet”. Att ladda är därför idealiskt att göra under natten när dom allra flesta bilar är parkerade. Detta gör att “tillkopplingstiden” blir lång, vilket leder till att laddeffekten kan sänkas.
En bil i Sverige körs i snitt 5 mil om dagen, vissa mycket längre och andra mycket mindre. Tittar vi vidare på denna siffra ser vi att 5 mil gånger en förbrukning på 2 kWh per mil (typiskt för en medelstor elbil) ger oss en daglig förbrukning på 10 kWh.
Vi behöver alltså kunna erbjuda minst 10 kWh eller 5 mil per natt och bil.
Hur många bilar vill ni kunna ladda samtidigt?
För att avgöra hur många bilar ni kan ladda samtidigt på er säkring så tittar vi på ovanstående information om antal mil som ska laddas varje natt. Dessa exempel på antal bilar baseras på en “tillkopplingstid” på minst 12h:
- 16A 3-fas, Räcker till att ladda 12st bilar över natten
- 25A 3-fas, Räcker till att ladda 20st bilar över natten
- 32A 3-fas, Räcker till att ladda 25st bilar över natten
- 64A 3-fas, Räcker till att ladda 50st bilar över natten
Ifall “tillkopplingstiden” är längre så är det möjligt att ladda ännu flera bilar.