Innan vi börjar diskutera elbilens eventuella bekymmer vintertid är det värt att nämna att även bilar med den traditionella förbränningsmotorn har sina egna problem när temperaturen sjunker. Vätskor som fryser, högre förbrukning av bränsle och ett antal minuters väntan innan kupétemperaturen nått en behaglig temperatur.
Dessa är alla problem som vi kommit att acceptera med bensin- och dieselbilar – vi känner till dem men reflekterar inte kring dem vardagligen. Förutom klimatpåverkan så finns det en mängd olika fördelar med att köra elbil under årets alla säsonger.
Innehållsförteckning
Snabb och ren uppvärmning
En gigantisk fördel med elbilar i förhållande till bilar med traditionellt drivmedel är att de i nästan alla fall har en snabbare uppvärmning. Detta gäller inte endast under påbörjad körning utan även funktionen att värma upp bilen före körning – problematiken med bensin och dieselbilar är avgaserna som skulle märkas tydligt om bilen står i ett garage. Eftersom elbilar inte har något utsläpp gör dem sig perfekta för uppstart och uppvärmning i begränsade utrymmen såsom garage. En annan fördel med elbilar är att när man startar uppvärmning av bilen före körning medan den är kopplad till en laddstation så drar inte bilen någon energi från batteriet.
Skillnader i uppvärmningssätt mellan konventionella och eldrivna bilar
De flesta rutinerade bilägare förstår att en bensin- eller dieselmotor genererar värme – detta är dock inte fallet för elbilar. Elbilar är istället utrustade med uppvärmningssystem, både för att hålla kupén varm men även för att hålla diverse komponenter varma under körning. Eftersom motorerna i elbilar inte själva genererar någon värme så behövs det mer energi för att hålla bilen varm under kalla förhållanden. Lyckligtvis rusar tekniken framåt med stormsteg och idag finns det elbilar som knappast lider någon förlust i räckvidd under kalla förhållande. Olika bilmagasin har rapporterat om hur räckvidden hos elbilar påverkas när det är kallt ute och en del elbilar märker så lite skillnad som 9% förlust i räckvidd.
Drar en elbil mer ström på vintern?
Eftersom det krävs mer energi att hålla bilen varm under kalla förhållande är den allmänna uppfattningen att kostnaden för att använda en elbil då skulle stiga markant. Detta är dock inte helt sant. Självklart stiger förbrukningen av energi och kostnaden med det, men för att det ska vara relevent så kan man inte jämföra med de konventionella motortyperna eftersom även de ökar sin förbrukning när temperaturen kryper nedåt. Om en bensin- eller dieselbil endast skulle köras under kalla förhållanden och elbilen skulle göra detsamma så skulle det idag resultera i att förbrukningskostnader av drivmedel för elbilen fortfarande skulle vara cirka 60% mindre än bilarna med traditionellt drivmedel.
Planera din körning på vintern
Förutom att elbilar är på uppgång så är mängden laddstationer även på uppgång. Det innebär att allt eftersom fler laddstationer blir introducerade till Sverige så ökar möjligheterna att köra laddbil effektivt i vardagen. Alltså finns det ingen anledning till att vara orolig över att få batteritorsk under kalla förhållande även om elbilen drar mer under vintern. Det sker dessutom ett skifte mot mer miljövänliga lösningar hos ett stort antal företag och i samband med detta ser vi hur fler och fler företagsbilar blir eldrivna.
Laddstationer runt om i landet, tillgängliga överallt. Ladda hemma, ladda på jobbet, ladda ofta – då minskar risken för batteritorsk.
Slutsats: Elbilen - ett bra alternativ vintertid!
Med hänsyn till de senaste årens framsteg inom elbilar och teknologin som ligger bakom så finns det ingen anledning till att känna någon oro över att köra elbil på norra halvklotet. Norge – som inte är känt för sina ljumma vintrar – går i bräschen för elbilens användning i vinterklimat. Hos vår granne i väst utgör elbilarna hela 54,3 % av nybilsförsäljningen under 2020!
Inte nog med att elbilarna är det främsta och enklaste sättet att göra stor skillnad för klimatet så har det visat sig att bilar med traditionella drivmedel dessutom stött på en värdig motståndare som med högsta sannolikhet också kommer att ta över även i Sverige inom en snar framtid. Tack vare ett flertal rapporter från diverse bilmagasin och biltestare kan vi äntligen slå en spik i kistan på myten om att elbilar skulle vara sämre i kalla klimat.